در دهمین نشست انجمن بررسی شد:
توسعه، چگونه؟
دپارتمان حکمرانی توسعه انجمن کارآفرینی کسب و کارهای نوین ایران، نشستی را با حضور دکتر مهدی غضنفری رئیس انجمن و سخنرانی دکتر حسین انتظامی برگزار کرد. در این نشست که به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد و علاقمندان به حوزه حکمرانی توسعه، حضوری فعالانه در نشست داشتند، کتاب «توسعه، چگونه؟» به بحث گذاشته شد. این کتاب خلاصه ای است از مجموعه شش جلدی منتشر شده از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور که به قلم حسین انتظامی تلخیص شده است و به موضوع ناکارآمدی برنامه ریزی توسعه در کشور و راهکار گذار از این ناکامی میپردازد.
در ابتدای نشست دهم، دکتر ایمان اسلامیان ضمن بررسی اجمالی مباحث و سرفصل های کتاب، برداشت خود از کتاب مذکور را عنوان کرده و مواردی را به نقد گذاشت. سپس انتظامی خلاصه ای از آنچه در کتاب آمده است را ذیل فصول فرهنگ، آمایش سرزمین، تأمین مالی، حکمرانی و نظام برنامه ریزی ارائه کرد. در خلال بحث ها ضمن انتقاد از جریان روشنفکر حاضر در کشور که صرفاً به بیان ایرادات و اشکالات می پردازد، تغییر رویکرد عملگرایانه و بیان راهکارها و بایدها مورد تأکید قرار گرفت.
در ادامه، انتظامی با بیان مشکلات حوزه آمار و اطلاعات و پیشنهاد استقلال حرفه ای مراکز مرتبط با داده و همچنین مدرنیزاسیون نظام آماری، عزل و نصب در سازمان برنامه و بودجه را مستقل و فارغ از ملاحظات سیاسی پیشنهاد داد. همچنین ایشان به مشکلات در حوزه قوانین و مقررات اشاره کرده و به روز رسانی قوانین متناسب با شرایط را پیشنهاد کرد.
وی موضوع آمایش سرزمین را به عنوان یک ضرورت که مورد توجه کشورهای توسعه یافته جهان می باشد مورد تأکید قرار داده و با اشاره به این موضوع که این مهم یک امر تشریفاتی نیست و دربرگیرنده مسائل زیست محیطی نیز می باشد، سند آمایش را به عنوان بالاترین سند برنامه ریزی توسعه عنوان کرد و تعریف دقیق و واحد از منطقه را پیش نیاز این امر برشمرد.
معاون اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آغاز فرهنگ سازی را نیز به نقل از مرحوم دکتر عظیمی از مهدکودک ها دانست و بر تعریف نقش وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش و وزارت علوم، به عنوان متولیان اصلی برای تبیین و ارتقای فرهنگ عمومی، سازمانی و فرابخش بصورت پررنگ تاکید کرد. در همین راستا درخصوص نهادهای موقت در کشور که هم اکنون نقش دائمی گرفته و با موازی کاری نه تنها هماهنگی بین دستگاههای اصلی کشور را دچار مشکل می کند بلکه با انجام امور تقنینی شئون هماهنگی را نیز زیر سئوال می برند، بحث صورت گرفت. در ادامه با تبیین تفکر معکوس در سیستم که منجر به نوآوری و تحول شده است، همگان را به دیده تشکیک نگریستن به امور تشویق کرد.
انتظامی، در مباحث مالی بر روی صنایع ارجح و بزرگ و نقش صندوق های ثروت به عنوان بانکهای توسعه ای در دنیا اشاره داشت و جلوگیری از سرریز شدن نقدینگی به فعالیتهای غیرمولد را از طریق قانونگذاری صحیح پیشنهاد کرد.
وی در حوزه حکمرانی به مشخص نبودن پارادایم غالب اشاره کرد و برای نظام برنامهریزی، هجرت از برنامه ریزی جامع به برنامهریزی مشارکتی و تلفیق سازمان اداری و استخدامی با سازمان برنامه و بودجه را مد نظر قرار داد.
در ادامه، دکتر غضنفری نیز در پاسخ به سئوال یکی از حضار، به حلقه های پیچ در پیچ از مسائل حل نشدنی اشاره داشت و بیان کرد پیچیدگی حل مشکلات ناشی از عوامل متعددی است و این موضوع مانع از همسو شدن آرا و افکار افراد می شود.
یادآور می شود، دهمین نشست دپارتمان حکمرانی توسعه انجمن کارآفرینی کسب و کارهای نوین ایران، روز یکشنبه 29 مرداد ماه 1403 در صندوق توسعه ملی برگزار شد که فیلم کامل این رویداد در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://aparat.com/v/igwo8ev