مهمترین چیزی که هنگام شروع یک کسب و کار استارتاپ یا سرمایهگذاری جدید باید به یاد داشته باشید این است که عاشق ایدههای اولیهی خود نشوید. چیزی که در آغاز کار واقعا میخواهید انجام دهید این است که به سرعت گزینههای مختلف را کشف و بررسی کنید. وقت خود را هدر ندهید و خودتان را به خاطر راهحل درست اذیت نکنید و انتظار نداشته باشید که در همان ابتدای کار به همه چیز برسید. برای بررسی نمونههای جایگزین مختلف مدل کسب و کار برای ایدهی خود، از بوم مدل کسب و کار استفاده کنید. ولی نمونهسازی واقعا چیست؟

نمونهسازی، روش ساخت سریعوارزان مدلهای موردمطالعه میباشد تا اطلاعاتی در مورد امکانسنجی، مطلوبیت، و قابلیتدوام راهحلهای جایگزین به دست آوریم.

نمونهسازی، یک روش رایج در زمینهی طراحی مصنوعات فیزیکی است، ولی برای ایدهی کسب و کار خود هم میتوانید از این روش استفاده کنید. با طراحی سریع بومهای متعدد، مدلهای موردمطالعه را میتوانید سریع درست کنید. برای هر نمونهی اولیه، روی یک موضوع مختلف تمرکز نمایید. مدلهای کسب و کاری را بررسی کنید که مقیاسپذیر هستند، از کانالهای مختلف استفاده میکنند و دارای درآمدهای دورهای، مشتریان وفادار، و الگوهای استراتژیک میّباشند.

برای اینکه بتوانید از مزایای نمونهسازی نهایت استفاده را ببرید، سعی کنید هیچ وقت انرژی و وقت خود را در یک جهت خرج نکنید، بلکه با استفاده از اصولی که در اینجا مطرح میکنیم با همان مقدار انرژی و زمان، جهتهای مختلفی را مورد بررسی قرار دهید. با استفاده از تکنیکهای نمونهسازی زیر، هر چه قدر بتوانید سریعتر جهتهای کاملا متفاوت را برای یک ایده مورد کاوش قرار دهید، چیزهای بیشتری خواهید آموخت و مدلهای کسب و کار بهتری را کشف خواهید کرد.

10 اصل نمونهسازی:

1 . نمونهها را به صورت بصری و محسوس کردن بسازید.

این نوع نمونهها موجب گفتگو و یادگیری میشوند.

2 . از ذهنهای مبتدی استقبال کنید.

"آنچه را که نمیتوان انجام داد" نمونهسازی کنید. اجازه ندهید که دانش موجود، مانع کشف و بررسی شما گردد.

3 . عاشق ایدههای اولیهی خود نشوید.

اگر خیلی سریع به ایدههای اولیهی خود دل ببندید، دیگر نمیتوانید گزینههای دیگری را ایجاد کرده و مورد بررسی قرار دهید.

4 . تا زمان تثبیت فرایند، آرامش خود را حفظ کنید.

در اوایل فرایند، مسیر درست نامشخص است و ممکن است تغییر کند. در این صورت سعی کنید عصبی نشوید و آرامش خود را حفظ کنید و به زودی فرایند را تثبیت نمایید.

5 . با تکرار، اصلاح، و دقت پایین، کار را آغاز کنید.

نمونههای اولیهِ اصلاحشده را به سختی میتوان دور انداخت. سعی کنید ابتدا دانش خود در مورد کارهای موثر و غیرموثر را افزایش دهید و سپس اقدام به اصلاح نمونههای اولیه نمایید.

6 . کار خود را در همان اوایل به نمایش بگذارید و از انتقاد استقبال کنید.

در اوایل کار و معمولا قبل از اصلاح، به دنبال بازخورد باشید. اصلا از بازخوردهای منفی ناراحت نشده و آنها را به دل نگیرید. این انتقادها و بازخوردها، خیلی ارزشمند هستند و باعث بهبود نمونهی شما میشوند.

7 . با شکستهای زودهنگام، مکرر، و ارزان، به یادگیری خود سرعت دهید.

ترس از شکست، باعث میشود مردم دست از کاوش و بررسی بردارند. با استفاده از فرهنگ نمونهسازی سریع و ناهموار، که باعث میشود شکست برای ما ارزان تمام شود و به یادگیری سریعتر منجر میگردد، بر این ترس غلبه کنید.

8 . از تکنیکهای خلاقیت استفاده کنید.

برای کشف نمونههای راهگشا، از تکنیکهای خلاقیت استفاده کنید. جرات به خرج دهید و شیوهی رایج انجام کارها در صنعت یا شرکت خود را کنار بگذارید و شیوههای خلاقانه ابداع کنید.

9 . مدلهای افراطی ایجاد کنید.

مدلهای افراطی، نمونههای اولیهی غیرعادی و تکاندهندهای هستند که ساختن آنها از شما بعید است. ولی از چنین نمونههایی میتوانید صرفا برای ایجاد بحث و یادگیری استفاده کنید.

10 . یادگیریها، بینشها و پیشرفتها را پیگیری کنید.

همچنان تمام یادگیریها، بینشها، و نمونههای اولیهی جایگزین خود را دنبال کنید. ممکن است بعدها در فرایند، از بینشها و ایدههای قبلی خود استفاده نمایید.

راهنماییهای بیشتر:

  • حداکثر 5 تا 15 دقیقه برای طراحی نمونههای اولیهی خود وقت بگذارید.
  • همیشه از یک تایمر قابلمشاهده استفاده کنید و به یک چارچوب زمانی از پیشتعریفشده پایبند باشید.
  • زیاد در مورد اینکه از کدام جهت احتمالی برای نمونهسازی استفاده شود بحث نکنید. چند مورد از این جهتها را نمونهسازی کرده و سپس آنها را با هم مقایسه نمایید.
  • همواره به یاد داشته باشید که نمونهسازی، یک ابزار اکتشافی میباشد. وقت خود را صرف جزئیات یک نمونهی اولیه که به احتمال زیاد دچار تغییرات اساسی خواهد شد نکنید.

قبل از تست و ساخت محصولات و خدمات واقعی، نمونهسازی مدلهای کسب و کار را تمرین کنید. در این صورت خواهید توانست احتمالات جایگزین مدل کسب و کار را کاوش کرده و بهترین فرصتها را کشف نمایید. همهی ما تجربه کردهایم که برای یک پروژه پول و زمان صرف کردیم، ولی پس از مدتی متوجه شدیم که روش بهتری هم وجود داشته است. برای اینکه ریسک استفاده از گزینههای سطح پایینتر را به حداقل برسانید، از نمونهسازی استفاده کنید.

تا جایی که امکان دارد به سرعت نمونههای اولیهی ارزش پیشنهادی و مدل کسب و کار خود را با مشتریان و سهامداران تست کنید تا بتوانید در مورد نمونههای اولیهی بعدی اطلاعرسانی نمایید. نمونهسازی و تست، یک عمل مداوم است و تا زمانی که در بازار به موفقیت دست پیدا کنید باید آن را ادامه دهید.